Nordic walking dla początkujących - jak chodzić?

2019-11-26
Nordic walking dla początkujących - jak chodzić? Sprawdź nasz poradnik!
Nordic walking nie jest formą sportu amatorskiego, ale formą rekreacji. Jego celem jest poprawa ogólnej wydolności organizmu, w tym wytrzymałości i siły mięśni ramion - ale także przyjemność i wypoczynek. W odróżnieniu od zwykłych spacerów, biegów i kolarstwa równomiernie angażuje wszystkie partie mięśniowe. Nie wywiera też nacisku na stawy, dzięki czemu jest odpowiedni dla osób starszych i chorych. Nordic walking określić można jako chodzenie z kijami, konieczna jest tu jednak także prawidłowa synchronizacja ruchów. Wymaga to nauczenia się prawidłowej techniki maszerowania. Rozpoczęcie uprawniania Nordic Walking wymaga także zakupu prostego, niedrogiego sprzętu.

 

Podstawa nordic walking to dobry sprzęt

 

Sprzęt do nordic walking jest prosty i tani. Także z tego powodu chodzenie z kijkami mogą uprawiać wszyscy: jest tańsze, niż większość sportów, w tym wymagające doskonałych butów bieganie. Dla naszej wygody i zdrowia, musimy jednak zadbać o wygodne kijki o dobrze dobranej długości. Przydadzą nam się także przewiewne ubranie, wygodne buty i kilka gadżetów.

 

Kijki do nordic walking

 

W początkach rozwoju nordic walking używano zwykłych, tradycyjnych kijków narciarskich. Dziś także można je stosować, o wiele lepiej sprawdzą się jednak dedykowane kijki do nordic walking. Nie należy natomiast stosować kijów trekkingowych, gdyż nie pozwalają na zastosowanie prawidłowej techniki chodzenia z kijkami. Najważniejszy jest prawidłowy dobór długości kijka, przed zakupem warto więc wykonać próby. Prawidłową długość kijków możemy obliczyć korzystając ze wzoru: wzrost x 0,68. Najlepiej sprawdzają się kijki z regulowaną długością - ich dodatkową zaletą jest to, że może z nich korzystać różne osoby. Rękojeść kijka musi być wyprofilowana i niewielka. Bardzo dobrze sprawdzają się antypoślizgowe rękojeści wykonane z korka. Większość znawców problematyki nordic walking nie poleca kijków z uchwytami.

 

Ubranie i buty

 

Do uprawiania nordic walking wystarczą dowolny rozsądnie dobrany strój i dowolnie dobrane wygodne buty. Warto jednak, by był to strój ciepły, ale przewiewny. Skóra dłoni jest podatna na otarcia, niezbędne przy uprawianiu chodzenia z kijkami będą więc także rękawiczki. Wygodne buty sportowe są ważne zwłaszcza, jeśli zdecydujemy się na chodzenie po twardym terenie, w odróżnieniu od biegów nie ma jednak potrzeby kupowania drogiego, specjalistycznego obuwia sportowego. Nie nośmy ze sobą krępujących ruchy plecaków, lepiej sprawdzą się pasy biodrowe.

 
Kije Nordic Walking w sklepie sk-sport.pl ->> sprawdź ofertę!

 

Inne akcesoria przydatne początkującym

 

Przydatne są także akcesoria takie jak krokomierze i stopery, niekiedy wyposażone również w liczniki spalonych kalorii. Tego rodzaju gadżety są dobrym narzędziem motywacyjnym. Pozwalają nam mierzyć rezultaty naszego wysiłku i planować naszą aktywność. Wszyscy, zwłaszcza osoby starsze, powinni zawsze zabierać ze sobą wodę (np. w bidonie mocowanym w pasie biodrowym).

 

Jak chodzić z kijkami? - początki

 

Nordic walking można uprawiać prawie zawsze i prawie wszędzie

 

Początkujący nie powinni przesadzać z długością uprawiania nordic walking. W pierwszych dniach całkowicie wystarczą 30-minutowe marsze. Chodzić z kijkami możemy w dowolnych warunkach pogodowych, także zimą. Nie ogranicza nas też podłoże, z powodzeniem można uprawiać nordic walking także na chodnikach. Znaczenia nie ma także ukształtowanie terenu, chodzenie po wzgórzach jest jednak trudniejsze i nie zaleca się go początkującym.

KIJE TREKKINGOWE INSPORTLINE ALTIPLANO CORCHO 100 CZERWONE 2 SZTUKI

 

Zacznijmy od krótkich dystansów

 

Nordic walking dla początkujących to przede wszystkim rekreacja, a dopiero w drugiej kolejności intensywna aktywność fizyczna. Pierwsze próby nie powinny trwać długo i być nadmiernie intensywne. Należy raczej zaczynać od krótkich dystansów, koncentrując się na prawidłowej technice chodzenia z kijkami. Początkowo wybierzmy też płaski, pozbawiony wzniesień teren,. Początkującym zaleca się też przeplatanie nordic walking ze zwyczajnymi spacerami bez kijków: pomaga to w zachowaniu naturalności ruchów.

 

Nordic walking - technika dla początkujących


Chodzenie z kijkami jest łatwe i naturalne

 

Ruchy ramion, nóg i całego ciała są rytmiczne, nie różnią się przy tym znacznie od ruchów przy zwyczajnym, energicznym chodzeniu. Opanowanie techniki chodzenia jest więc łatwe i naturalne. Długość ruchów rąk wyznaczana jest przez długość kijka. Chodząc z kijkami, staramy się energicznie wbić je w podłoże. Chodzić z kijkami możemy jednak nie tylko po miękkim gruncie, ale także po chodnikach i drogach asfaltowych.

 

Nauka chodzenia z kijkami

 

Naukę nordic walking rozpoczynamy starając się chodzić zwyczajnie i naturalnie, ignorując kijki. Chodzi o to, by nie chodzić w sposób sztuczny i dziwny - obciąża to układ szkieletowy. Gdy uczymy się nordic walking technika naturalnego chodzenia jest więc najbardziej istotna. Starajmy się przy tym, by także kijki nie obciążały nas, trzymajmy je w zwyczajny sposób.

Kroki stawiamy zawsze stając najpierw na piętach. Następnie delikatnie odbijamy się palcami. Staramy się jednocześnie wykonywać ruch zamaszysty ruch do przodu przeciwną ręką.

Starajmy się, aby kijki były skierowane do tyłu, pod kątem 45 stopni. Wybierzmy też nogę prowadzącą, na którą stawiamy nieco większy nacisk - pomoże nam to wyrobić rytmiczność ruchów. Od tej pory możemy próbować dotykać gruntu oboma kijkami, starając się o płynność i koordynację.

Gdy stanie się to dla nas naturalne, zacznijmy mocniej odbijać się kijkami od ziemi, a nawet próbować jednocześnie energicznie i delikatnie wbijać je w podłoże. Odbijanie się kijkami powinno ułatwiać ruch, kierować nas do przodu. Powinniśmy odnosić wrażenie, że nasze nogi są odciążone, że część ich pracy przenosi się na ręce.

Możemy próbować już chodzić z kijkami na krótkich dystansach. W pierwszych dniach nie chodźmy jednak dłużej, niż 30 minut.

 

Główne błędy popełniane przez początkujących

 

Rozgrzewka to konieczność

 

Wiemy już, jak chodzić z kijkami. Istnieje jednak także wiele błędów, które możemy popełnić, nieprawidłowa technika nordic walking. Podstawowym błędem jest brak rozgrzewki. Musimy rozgrzać zwłaszcza miejsca narażone na urazy, w tym nadgarstki, kolana i biodra. Pozwoli nam to uniknąć przemęczenia i kontuzji.

 

Błędy w technice nordic walking

Ręce i stopy powinny pracować naprzemiennie. Robiąc krok do przodu prawą nogą, poruszajmy więc kijkiem, który trzymamy w lewej ręce. Położenie nadgarstków powinno być zawsze swobodne, należy unikać ich wyginania. Nie powinno się także ściskać kijków. Stawiajmy zawsze zamaszyste, duże kroki - nie oddalajmy jednak kijków zbyt daleko od ciała. Częstym błędem jest zwłaszcza ruch ręką w bok - starajmy się zawsze poruszać kijkami wyłącznie do przodu.
KIJKI TREKKINGOWE NORDIC WALKING SMJ SPORT GEMENA 67-135CM

 

Zalety nordic walking - co możemy osiągnąć?

 

Nordic walking aktywuje mięśnie tak górnej, jak i dolnej połowy ciała. Mięśnie nóg pracują tak samo intensywnie, jak przy zwykłym intensywnym marszu, stawy nie są jednak obciążone. Mięśnie górnej połowy ciała pracują dzięki prawidłowej technice operowania kijkami. Przy zwykłych marszach i przy bieganiu nie pracują intensywnie mięśnie brzucha, klatki piersiowej, ramion i przedramion - umożliwia to natomiast nordic walking.
Wpływ chodzenia z kijkami na zdrowie wiąże się z pozytywnym oddziaływaniem nordic walking na pracę serca i wydolność oddechową. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku osób starszych i w średnim wieku. W odróżnieniu od joggingu, nordic walking nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia zawału serca.
Nordic walking jest korzystny także dla osób pragnących zrzucić wagę. W porównaniu ze zwykłym chodzeniem, w czasie nordic walking zużywa się aż 46% więcej energii. Jednocześnie jest to niemęcząca i przyjemna aktywność fizyczna, co skłania do regularności w jej uprawianiu.

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 2903 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-02-21
Super Rewelacja!!!!!
2024-02-20
.
pixel