Hurtownia sportowa SK-Sport - twoje stroje i dresy piłkraskie
178590144(pn-pt: 8-16:00, sob: 8-12:00)

Jakie ćwiczenia gimnastyczne są odpowiednie dla dzieci?

2019-07-18

Jakie ćwiczenia gimnastyczne są odpowiednie dla dzieci?



Aktywność fizyczna jest niezwykle istotna u wszystkich ludzi. Dzieci, które znajdują się w najbardziej dynamicznym okresie rozwoju – potrzebują dużo ruchu. W tym wieku, może mieć on charakter zabawy. Różne gry i zabawy ruchowe dla dzieci są jednym z lepszych rozwiązań na zdrowe i ogólnorozwojowe spędzenie wspólnie czasu.

Wskazania dotyczące ćwiczeń u dzieci

Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie i kości dziecka, zapobiega nadmiernemu przyrostowi masy ciała i zmniejsza ryzyko cukrzycy, raka i innych chorób. Aktywność fizyczna jest jednak również niebywale korzystna dla zachowania zdrowia psychicznego dziecka. Eksperci twierdzą, że częsty ruch umożliwia dzieciom lepsze spojrzenie na życie poprzez budowanie pewności siebie, radzenie sobie z lękiem i depresją oraz zwiększanie poczucia własnej wartości i umiejętności poznawczych. Tak naprawdę, już od najmłodszych lat warto rozwijać w dziecku pasję do ruchu i sportu. Tym bardziej, że obecne czasy mają negatywny wpływ na sprawność fizyczną społeczeństwa. Jedno z badań wykazało, że umiarkowana lub energiczna aktywność fizyczna w wieku 6 i 8 lat jest związana z mniejszą liczbą objawów depresji w dorosłym życiu.

Gimnastyka dla dzieci

Gimnastyka jest jednym z najbardziej wszechstronnych programów ćwiczeń z perspektywami na dalsze życie dzieci, obejmujących siłę, elastyczność, szybkość, równowagę, koordynację, siłę i dyscyplinę. Niezależnie od tego, czy dziecko jest zaangażowane w gimnastykę rekreacyjną, czy celuje w zawodowstwo, umiejętności nabyte podczas gimnastyki mogą korzystnie wpłynąć na ogólny rozwój dziecka. Udział w gimnastyce pomaga dzieciom stać się aktywnymi fizycznie i zachować kondycję i zdrowie. Znacznie zmniejsza ryzyko otyłości, chorób serca i cukrzycy w wieku dorosłym. Regularny udział w zajęciach z gimnastyki może nauczyć dzieci, jak prowadzić zdrowy tryb życia i pozostać zaangażowanym w ten sport, gdy dorosną. Gimnastyka pomaga również budować szereg umiejętności motorycznych i koordynacyjnych oraz pomaga w rozwijaniu poczucia świadomości ciała.


Kompleksowe wyposażenie sali gimnastycznej ->> zobacz


Udział w gimnastyce rozwija świadomość ciała, kontrolę i koordynację, co może być korzystne dla innych aktywności fizycznych, sportu i życia codziennego. Gimnastycy słyną z doskonałego stosunku wytrzymałości do wagi. Uczestnictwo w gimnastyce może pomóc dzieciom lepiej spać i wyposażyć je w umiejętności pozwalające lepiej radzić sobie z fizycznymi i emocjonalnymi wyzwaniami w życiu. Czynny udział w regularnych zajęciach zapewnia młodym dzieciom możliwość komunikowania się z ludźmi w ich wieku, pracy w zespole i kontaktowania się z dorosłymi. Gimnastyka daje dzieciom możliwość poznania umiejętności społecznych, takich jak słuchanie i szanowanie innych. Dzieci również dobrze się bawią i zawierają nowe znajomości.


Gry i zabawy ruchowe i ich wpływ na rozwój dzieci


Gry i zabawy ruchowe są doskonałą metodą na rozładowanie napięć emocjonalnych. Dzieci, które mają stwierdzone ADHD i dzieci z zaburzeniami zdrowia behawioralnego (BHD), wykazują duże zainteresowanie różnymi formami aktywności. Wiele z tych dzieci ma zaburzenia czucia, lęk społeczny i opóźnienia w rozwijaniu zdolności motorycznych, więc niezwykle trudno jest uatrakcyjnić tradycyjne programy sportowe i treningowe. Dlatego też, gimnastyka i zajęcia ruchowe dla dzieci musza mieć ciekawą formę, która daleka jest od monotonii i przewidywalności. Czynny udział dziecka w zajęciach ruchowych:

  • Wpływa pozytywne zdrowie psychiczne
  • Buduje silne kości i mięśnie
  • Zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju otyłości
  • Zmniejsza długoterminowe czynniki ryzyka, które mogą prowadzić do chorób przewlekłych
  • Ma wpływ na lepszą jakość snu
Zachowanie aktywności fizycznej wpływa również na osiągnięcia w nauce. Pomaga poprawić koncentrację, pamięć i zachowanie w klasie. Dzieci, które spełniają wytyczne dotyczące aktywności fizycznej, osiągają lepsze wyniki w nauce, mają lepszą pamięć, w porównaniu z osobami, które spędzają mniej czasu na zajęciach wychowania fizycznego.

ŁAWKA GIMNASTYCZNA 2,5 M NOGI DREWNIANE


Jakie ćwiczenia gimnastyczne są odpowiednie dla dzieci – aktualne zalecenia

Zachęcanie dzieci do aktywności jest niezbędne dla ich prawidłowego wzrostu i rozwoju. Jednak ważne jest, aby zalecać działania, które są bezpieczne i odpowiednie dla ich umiejętności. Ćwiczenia powinny być zabawne i zachęcać do podejmowania aktywności. Większość aktywności fizycznej dziecka powinna obejmować ćwiczenia aerobowe o umiarkowanym lub intensywnym natężeniu, takie jak:

  • jazda na rowerze
  • bieganie
  • taniec
  • sport grupowy
  • skakanka
  • zajęcia z hula hop


Jakie ćwiczenia gimnastyczne są odpowiednie dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat?

Młodsze dzieci preferują krótkie serie aktywności z krótkimi okresami odpoczynku, podczas gdy starsze nastolatki mogą uczestniczyć w dłuższych, bardziej zorganizowanych zajęciach. Specjaliści zalecają aby dzieci w wieku od 3 do 5 lat angażowały się w aktywność fizyczną przez cały dzień. Różnorodność jest tutaj kluczowa: można zdecydować się zabrać dziecko na plac zabaw lub grać w piłkę na podwórku. Młodsze dzieci lubią aktywną zabawę, taką jak gimnastyka lub zabawa w małpim gaju. Można również szukać klubów i zespołów odpowiednich dla małych dzieci – zajęć z baletu, judo, szkółki piłki nożnej itp.


MATERAC GIMNASTYCZNY 100 X 150 X 5 CM



Aktywność dzieci w wieku od 6 do 17 lat

Starsze dzieci i młodzież są lepiej przygotowane do działań obciążających. Należą do nich zajęcia aerobowe, takie jak piłka nożna. Mogą również wykonywać ćwiczenia z własną wagą ciała, takie jak:

  • pompki
  • podciąganie
  • wspinaczka na ściance


Chociaż ważne jest, aby angażować starsze dzieci w odpowiednie rodzaje ćwiczeń dostosowanych do ich wieku, tak samo ważne jest, aby uzyskać odpowiednią ilość aktywności fizycznej. Dzieci w tej grupie wiekowej potrzebują 60 minut aktywności tlenowej (aerobowej) każdego dnia. Większość dni powinna obejmować zajęcia o umiarkowanej intensywności, takie jak chodzenie i pływanie. Zalecane są również trzy dni w tygodniu bardziej energicznych zajęć, takich jak jazda na rowerze i uprawianie sportów kontaktowych, takich jak np. koszykówka. Dzieci potrzebują również trzech dni ćwiczeń wpływających na mięśnie w ciągu tygodnia. Mogą to być wyżej wspomniane pompki i podciąganie na drążku. Wszystkie z nich nie wymagają wkładu finansowego. Dziecko może samodzielnie je wykonywać we własnym domu. Dziecko potrzebuje również trzech dni ćwiczeń wzmacniających kości w tygodniu. Obejmuje to np. bieganie, a także jogę dla dzieci, zabawę z hula hop i skakanką. Wszystkie wymienione maja niebagatelne znaczenie dla rozwoju kości.

Aby połączyć wszystkie wymagania w zakresie aktywności można połączyć niektóre z nich. Na przykład bieganie może być zarówno aktywnością aerobową, jak i wzmacniającą kości. Pływanie może pomóc w budowaniu mięśni, a jednocześnie oferuje skuteczny trening aerobowy. Najważniejsze jest, aby poruszać się tak często, jak to możliwe.Bardzo lubianym i ogólnorozwojowym ćwiczeniem dla dzieci jest zabawa z wykorzystaniem hula hop.

Jak ćwiczyć z hula hop ? – kilka porad dla dzieci

Poza własną energią fizyczną, klasyczna zabawka do ćwiczeń hula hop, nie wymaga żadnego zasilania. Jej prostota jest tu kluczowa. Dzieci znajdują wiele zastosowań dla hula hop. Ta lekka obręcz stanowi więc nie tylko doskonałą frajdę, ale również zapewnia solidną dawkę ruchu fizycznego.

Hula hop jest sposobem na spalanie kalorii, wzmocnienie mięśni i poprawę koordynacji w każdym wieku – nie tylko u dzieci. Zabawy z hula hop mogą mieć bardzo szeroki zakres, nie musza ograniczać się jedynie do kręcenia obręczą na biodrach. Kilka obręczy hula hop pozwala na włączenie obu rąk do zataczania kręgów. Można również stworzyć wymyślny tor przeszkód do skakania, lub bawić się na świeżym powietrzu w rzucanie obręczą do celu. Hula hop jest zwykle dostępne w wielu ciekawych i energetycznych kolorach, które maluchy uwielbiają! Próby kręcenia biodrami są okazją do śmiechu, zabawy i dobrym ćwiczeniem aerobowym.

Dzieci szybko odkrywają, że obręcze hula hop są łatwe do opanowania. Mogą również nauczyć się nowych sztuczek, takich jak rzuty, kręcenie nim wokół ramion, nóg i rąk. Obręcze hula hop można kupić za niewielkie pieniądze. Są to niewielkie inwestycje, które opłacają się dziesięciokrotnie, jeśli chodzi o ćwiczenia i sprawność fizyczną dzieci. Ponadto obręcze są bardzo przenośne i niezwykle lekkie. Można też zabrać je na zewnątrz i bawić się z całą rodziną!


Ile ćwiczeń wystarczy?

Rodzice powinni upewnić się, że ich dzieci mają wystarczająco dużo ćwiczeń. Więc ile wystarczy? Dzieci i nastolatki powinni codziennie uprawiać od umiarkowanych do energicznych 60 minut lub więcej. Małe dzieci i dzieci w wieku przedszkolnym powinny grać aktywnie kilka razy dziennie. Maluchy powinny mieć co najmniej 60 minut aktywnej zabawy każdego dnia, a przedszkolaki powinny mieć co najmniej 120 minut aktywnej zabawy każdego dnia. Czas ten powinien obejmować zaplanowaną, prowadzoną przez dorosłych aktywność fizyczną i niestrukturyzowaną, aktywną zabawę. Małe dzieci nie powinny być nieaktywne przez dłuższy czas - nie dłużej niż 1 godzinę, chyba że śpią. Dzieci w wieku szkolnym nie powinny być nieaktywne przez okres dłuższy niż 2 godziny. Warto zachęcać dzieci do wspólnej i samodzielnej zabawy i ograniczyć ich czas przebywania przed ekranem telewizora czy tez tabletu. Połączenie regularnej aktywności fizycznej ze zdrową dietą jest kluczem do zdrowego stylu życia.

Jakie ćwiczenia gimnastyczne są odpowiednie dla dzieci?


Tak naprawdę wszystkie,które zachęcają do podjęcia aktywności fizycznej i nie stanowią bezpośredniego zagrożenia. Ruch fizyczny jest bardzo ważny w rozwoju małego dziecka. Ma niebagatelny wpływ na jego zdrowie, zachowanie, sen i apetyt. W gestii odpowiedzialnego opiekuna jest zachęcenie maluchów do aktywnej formy zabawy. Korzystanie ze wspólnych aktywności na świeżym powietrzu. Ważne jest również dawanie dziecku dobrego przykładu i zwracanie uwagi na swój styl życia i dietę. Wychowanie dziecka jest idealnym sposobem na poprawienie swojego życia i wyeliminowanie wszystkich złych nawyków żywieniowych i zakończenie pasywnego okresu swojego życia.
Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2019
Niniejsza witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności
Zamknij
pixel