Hurtownia sportowa SK-Sport - twoje stroje i dresy piłkraskie
178590144(pn-pt: 8-16:00, sob: 8-12:00)

Jaki system hamowania w orbitreku wybrać ?

2017-02-10

Jaki system hamowania w orbitreku?

Tytułowe pytanie mogą zadawać wszyscy, którzy stoją przed wyborem orbitreka. Otóż należy wiedzieć, że systemy hamowania to jedne z najważniejszych i newralgicznych punktów każdego orbitreka oraz rowerów stacjonarnych. Zatem nie wolno lekceważyć rodzaju systemu przy wyborze urządzenia.

Jakie systemy hamowania spotkamy we współczesnych orbitrekach? Wyróżniamy dwa rodzaje - system elektromagnetyczny oraz magnetyczny. Wprawdzie specjaliści od sprzętu sportowego wymieniliby jeszcze trzeci system, czyli mechaniczny, ale to przestarzała technologia, która nie jest już stosowana w nowych orbitrekach, dlatego pominiemy ją w niniejszej publikacji.

 

System elektromagnetyczny - wady i zalety

Zasada działania systemu elektromagnetycznego w orbitrekach jest prosta i jednocześnie bardzo skuteczna. Za hamowanie koła zamachowego odpowiadają elektromagnesy, które sterowane są za pomocą komputera. Czym bardziej zwiększamy opór pracy urządzenia, tym elektromagnes działa na koło zamachowe z większą siłą, skutecznie je wyhamowując i generując duże obciążenie. Oczywiście zasada działania jest analogiczna przy obniżaniu oporu - wówczas elektromagnes zmniejsza systematyczność działania, uwalniając koło zamachowe.

Rozwiązanie to stosowane jest w drogich modelach, do działania których niezbędny jest stały pobór prądu. Co więcej, pobór prądu nie jest mały. Zaletą natomiast są duże możliwości ustawiania oporu orbitreka oraz cicha, płynna praca urządzenia. Orbitreki z systemami elektromagnetycznymi polecane są dla zawodowców oraz właścicieli siłowni lub klubów fitness, którzy stawiają na jakość i najnowszą technologię. Wprawdzie ceny takich modeli są dużo wyższe, ale dzięki możliwościom, różnice cenowe bardzo szybko się zwracają.

 

System magnetyczny - wadu i zalety

Alternatywą dla nowoczesnego systemu elektromagnetycznego jest system magnetyczny. Technologia ta opiera się na działaniu magnesów oraz silnika lub pokrętła, które odpowiada za zbliżanie lub oddalanie magnesów od koła zamachowego. Magnesy, które mają za zadanie współpracować z kołem zamachowym są instalowane na specjalnym ramieniu (zwykle ramię przypomina kształtem i rozmiarami koło zamachowe). Za pomocą komputera ustawiamy obciążenie - wówczas silnik przysuwa lub oddala ramię z magnesami od koła zamachowego, tym samym zwiększając lub obniżając obciążenie urządzenia.

Systemy magnetyczne spotykane są zarówno w orbitrekach wymagających stałego poboru prądu, jak i w mniejszych modelach (zwykle domowego użytku), które nie potrzebują stałego zasilania. Wówczas ramieniem z magnesami steruje pokrętło, którym ustawiamy obciążenie. Pokrętło to nic innego, jak system linek, które odsuwa lub przysuwa magnesy do koła zamachowego.

Zalety systemu magnetycznego? Niska cena, płynne i ciche działanie urządzenia oraz brak konieczności podłączania orbitreka do prądu (w przypadku modeli z pokrętłami). Ten system zwykle stosowany jest w mniejszych modelach, dedykowanych do domowego użytku. Wadą jest mniejsza możliwość w zakresie ustawiania oporu a także częste awarie silniczków lub mechanizmu linek, które sterują ramionami z magnesami.

 

Podsumowanie

Wybierając orbitrek, zwracajmy uwagę na systemy hamowania. Jeżeli szukamy sprzętu profesjonalnego, który nie ograniczy naszych treningów - warto zainwestować w orbitreki z systemem elektromagnetycznym. Do domowego i okazjonalnego użytku wystarczą orbitreki z systemem magnetycznym. Tutaj przestroga - wielu sprzedawców oferuje modele z systemami elektromagnetycznymi, gdzie faktycznie zainstalowany jest system magnetyczny. Dlatego przed zakupem dokładnie sprawdźcie model oraz porównajcie jego parametry z oficjalnymi informacjami od producenta!



Pokaż więcej wpisów z Luty 2017
Niniejsza witryna internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Więcej informacji w polityce prywatności
Zamknij
pixel