Co daje bieganie?

2019-09-13
Co daje bieganie?




Od kilku lat obserwujemy w Polsce swego rodzaju modę na bieganie. Osoby biegające można dostrzec wszędzie – w parku, w centrum miasta, w lesie czy na osiedlu. Dodatkowo ten sport stał się atrakcyjnym motywem wykorzystywanym w reklamach, filmach czy kampaniach promujących różne produkty czy usługi. Polacy pokochali biegać i wielu intensywnie praktykuje ten sport nawet kilka razy w tygodniu. W tym artykule wyjaśnimy krok po kroku, co daje bieganie, jaki ma ono wpływ na odchudzanie oraz odpowiemy na pytanie, dlaczego warto biegać.

Co daje bieganie – efekty regularnych treningów

Bieganie jest sportem, który wymaga niewiele sprzętu czy przygotowań. Amatorom wystarczą półsportowe buty i słuchawki na uszy. Profesjonaliści inwestują w najlepszej jakości obuwie i specjalny strój, co z pewnością czyni bieganie przyjemniejszym i bardziej bezpiecznym. Należy zaznaczyć, że biegać może praktycznie każdy i niemal wszędzie, zatem większość z nas może uzyskać wspaniałe efekty, jakie daje ten sport.

Co daje bieganie ciału?

Trenowanie biegania w znacznym stopniu wpływa na stan zdrowia naszego ciała. Jego efekty można dostrzec między innymi w:

-usprawnieniu pracy serca,

-usprawnieniu układu oddechowego,

-wzmocnieniu kości,

-wzmocnieniu mięśni,

-polepszeniu stanu skóry twarzy (redukcja oznak starzenia się, dotlenienie skóry)

-poprawieniu wydolności organizmu,

-zapobieganiu cukrzycy.



BUTY BIEGOWE I TREKKINGOWE DUŻA OFERTA - KLIKNIJ


Powyższe efekty biegania są bardzo ważne we właściwym funkcjonowaniu organizmu człowieka i niwelowaniu chorób. Regularne treningi działają kompleksowo na ciało, doskonale podbudowując je od środka i od zewnątrz. Zdaniem naukowców, bieganie wpływa także na lepsze trawienie, ponieważ spożywane jedzenie szybciej przechodzi przez jelita. W efekcie mamy lepszą przemianę materii i możemy pożegnać problemy z zaparciami. Warto także zaznaczyć, że ruch wpływa korzystnie nie tylko na jakość, ale i długość życia, a w przypadku kobiet ciężarnych, poród dziecka może uczynić dużo lżejszym. Regularny wysiłek uaktywnia komórki całego układu odpornościowego, dzięki czemu organizm sam walczy z infekcjami czy bakteriami.
BUTY DO BIEGANIA ASICS GEL KAYANO 25 1011A019-401


Co daje bieganie psychice?

Bieganie w dużym stopniu wpływa też na psychikę i samopoczucie człowieka. Co daje bieganie w tych aspektach?

  • Wpływa na lepszy sen,
  • redukuje stres,
  • poprawia samopoczucie biegacza.

Uprawianie sportu takiego jak bieganie korzystnie oddziałuje też na pracę naszego mózgu. Regularne treningi wpływają na wzrost sprawności intelektualnej, co przekłada się na efektywność w pracy czy w szkole. Bieganie to również swego rodzaju terapia w radzeniu sobie z niechcianymi emocjami i napięciem. Wartością dodaną biegania jest ponadto czerpanie większej radości z życia, co potwierdzają amatorzy i profesjonaliści. Wysiłek uwalnia hormony szczęścia – endorfiny – które sprawiają, że jesteśmy radośni. Poza tym biegacze, którzy zwiększają dystanse i osiągają lepsze wyniki, odczuwają zadowolenie z samego siebie i dumę, co buduje kolejno ich pewność siebie i pomaga pożegnać się z dołującymi kompleksami. Regularne treningi czynią nasz plan dnia bardziej poukładanym, z poczuciem celu i pewnej misji do zrealizowania. Skutkiem jest samodoskonalenie i efektywne wykorzystanie czasu wolnego.

 

Bieganie a odchudzanie, jaka jest zależność?

Jest bardzo duża zależność między bieganiem a odchudzaniem, choć oczywiście każdy ruch wpływa korzystnie na odchudzanie. Przy wykonywaniu ćwiczeń pocimy się, a w efekcie spalamy tkankę tłuszczową i budujemy mięśnie. Jednak niektóre sporty pomagają zrzucić zbędne kilogramy szybciej, a inne wolniej. Jak plasuje się w tej układance bieganie? Okazuje się, że bardzo wysoko, bowiem jest to sport, w którym spala się najwięcej kalorii. Dzięki temu bieganie skutecznie zapobiega nadwadze i redukuje otyłość.

Ile spalamy, biegając?

Stwierdzenie, ile się spala, biegając, jest o tyle trudne, że wszystko zależy od naszych uwarunkowań i tempa, jakie osiągamy. Jedne osoby w godzinę mogą przebiec 7 kilometrów, inne zaś w tym samym czasie 15 kilometrów. Wówczas różnica w spalonych kaloriach jest równa około 300, zakładając, że pierwsza osoba spali nieco ponad 600 kalorii. Poza tempem biegu ważnymi czynnikami, wpływającymi na efektywność tego ćwiczenia, są waga biegacza oraz jego wiek. Cięższe, starsze osoby wykonują większy wysiłek, pokonując 1 kilometr niż szczupli, wysportowani atleci.

SKARPETY ASICS KAYANO 123432-0904


Dieta vs. bieganie – na co zwrócić uwagę przy odchudzaniu?

Oczywiście samo bieganie nie zawsze kończy się zrzuceniem kilogramów, ponieważ rozpoczęcie treningów i równoległe spożywanie dodatkowych 1000 kalorii pustych węglowodanów czy cukrów nie da oczekiwanego przez nas efektu. Uprawianie sportu, którego skutkiem ma być odchudzanie, warto wzbogacić o odpowiednią dietę, która dostarczy niezbędnej energii do biegania, a jednocześnie nie będzie zbyt kaloryczna.

Dlaczego warto biegać – podsumowanie

Jest wiele odpowiedzi na pytanie „co daje bieganie?” i "dlaczego warto biegać?". Najważniejsze efekty to zbawienny wpływ na stan zdrowia, polepszenie samopoczucia oraz zrzucenie zbędnych kilogramów. Należy też wziąć pod uwagę, że jest to sport mało wymagający. Bieganie nie kosztuje, możemy trenować, kiedy i gdzie mamy ochotę. Nie ogranicza nas także wiek. Treningi po szkole, pracy czy nawet na emeryturze to bardzo pozytywne zagospodarowanie wolnego czasu czy możliwość spotkania ze znajomymi przy wspólnym treningu. Wsparcie bliskich osób i zbiorowa mobilizacja sprawią, że chętniej będziecie Państwo zakładać buty do biegania. Warto więc rozpocząć regularne treningi jak najszybciej, a niebawem dostrzeżecie Państwo ich skutki na własnej skórze i we własnym ciele. Bieganie to inwestycja w siebie. Powodzenia!

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 3175 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-07-11
Super
2024-07-05
Z terminami słabo.
pixel