6 mitów na temat biegania

2020-02-05
 6 mitów na temat biegania
Jak powszechnie wiadomo, bieganie to jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Ludzie decydujący się na rozpoczęcie treningów biegowych motywują się utratą zbędnych kilogramów, poprawą kondycji oraz ogólnego zdrowia organizmu. Ogromnymi zaletami uprawiania joggingu jest fakt, iż nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu do biegania - wystarczą nam buty sportowe i dres. Biegać możemy wszędzie i o każdej porze. Istnieje jednak wiele nieprawdziwych pogłosek o bieganiu, które są przekazywane dalej i rozrastają się do rozmiarów prawdy absolutnej. Czy bieganie odchudza? Czy bieganie jest zdrowe w każdym wieku ? W poniższym artykule opiszemy 6 mitów na temat biegania, które mijają się faktami.

Mit 1 - Im więcej i dłużej biegamy, tym szybciej osiągniemy zamierzone cele treningowe

 

Początkujące osoby, które są po kilku pierwszych treningach, czują ogromną moc oraz radość z biegania. Nie umiemy wtedy doczekać się następnego treningu, podczas którego pobiegniemy szybciej lub osiągniemy dłuższy dystans. Wtedy pojawia się pytanie "czy można biegać codziennie"? Wśród 6 mitów na temat biegania, ten właśnie jest najczęściej wymieniany. Otóż najważniejszą kwestią w osiąganiu konsekwentnych postępów biegowych jest odpowiednia regeneracja. Organizm po wytężonym wysiłku musi odpocząć. W konstruowaniu planu treningowego warto zadbać o to, by krótkie biegi były przeplatane tymi dłuższymi. Postęp przyjdzie, jednak warto zadbać o to, by swoje ambicje biegowe rozłożyć w czasie i osiągać stopniowo. Zbyt intensywny grafik biegów jest prostą drogą do kontuzji.

BUTY DO BIEGANIA ASICS GEL CUMULUS 21 1011A551 401

 

Mit 2 - Nie możemy biegać, gdy jesteśmy zbyt młodzi lub zbyt wiekowi

 

Wśród wymienianych tu 6 mitów na temat biegania, często w rozmowach słychać "Czy to odpowiedni wiek na taki rodzaj aktywności"? Na rozpoczęcie przygody z bieganiem zawsze jest czas. Bez względu na to, czy jesteśmy wysportowani, czy nigdy nie uprawialiśmy żadnych sportów, bieganie zawsze będzie dobrym pomysłem. W przypadku wcześniejszych problemów ze zdrowiem warto jednak skonsultować to postanowienie ze swoim lekarzem.

Mit 3 - Bieganie na dworze w mrozie jest szkodliwe dla zdrowia

 

Wielu biegaczy sceptycznie podchodzi do treningów biegowych w okresie zimowym. Zawsze musimy ubrać się zgodnie z temperaturą na dworze. W zimę jest podobnie. Możemy bez obawy o swoje zdrowie kontynuować treningi również zimą, pamiętajmy jednak o rozsądnym ubiorze, najlepiej złożonym z kilku cieńszych warstw niż z jednej grubej. W obecnych realiach warto jednak wyposażyć się dodatkowo w maskę antysmogową, gdyż mimo wszystko bieganie wieczorami może mieć zupełnie odwrotny efekt dla naszego zdrowia, od zamierzonego.

Mit 4 - Zbyt częste bieganie niszczy stawy

Pewne źródła jako wadę biegania podają jako fakt informację, iż bieganie ma bardzo negatywny wpływ na kondycję naszych stawów. Jest to jeden z 6 mitów na temat biegania, który najprawdopodobniej jest po prostu opacznie rozumiany. Jeżeli biegacz od urodzenia ma wady wrodzone stawów, intensywne treningi mogą dać znać o potencjalnym problemie stawów. Samoistnie jednak nie ma możliwości, by sprawne stawy uległy zniszczeniu pod wpływem biegów. Od wielu lat jesteśmy świadkami sukcesów maratończyków, którzy każdego roku przemierzają królewski dystans kilkanaście razy. Do potencjalnych kontuzji może jednak dojść w momencie, gdy osoba, która większość życia spędziła w trybie siedzącym, nagle rozpoczęła intensywne treningi. Wtedy niezbędna jest odpowiednia rozgrzewka. Taki skok na głęboką wodę często kończy się niechcianymi kontuzjami wyłączającymi nas z treningów nawet na kilka tygodni.

 
Buty do biegania ->> duży wybór - sprawdź!

 

Mit 5 - Trening na bieżni elektrycznej nie daje pożądanych efektów

 

Jednym z 6 mitów na temat biegania jest ten, w którym lekceważy się zalety treningów na bieżni. Zatwardziali biegacze terenowi jako wady treningu na bieżni wymieniają brak oddania faktycznych warunków biegu jak nierówności, opór powietrza czy zróżnicowanie tempa. Nie da się ukryć, iż bieganie na bieżni jest dość monotonne. Warto jednak tę kwestie przekuć w zaletę. Podczas biegu na bieżni możemy skupić się na treściach, które płyną z naszych słuchawek jak podcast czy audiobook. Nie wspomina się wtedy jednak o takich kwestiach jak trening nad jakością i stylem biegu, który jest równie ważny, jak inne aspekty. Warto również rozważyć przerzucenie się na bieżnię w okresie zimowym, kiedy wieczorami dobre samopoczucie wywołane treningiem może być skutecznie zepsute przez trujące opary wydobywające się z kominów pobliskich domów.

BLUZA NIKE MEDALIST 891424-474 - sprawdź

 

Mit 6 - Bieganie z górki jest łatwiejsze niż bieg pod górkę

 

Od wielu lat mówi się o tym, że wchodzenie na szczyt góry jest prawdziwym wyzwaniem, schodzenie natomiast już tylko formalnością. W jakiś sposób ta sama maksyma została również dołączona do teorii biegania. Jest to najprawdziwszy mit, który nie ma pokrycia w rzeczywistości. Podczas zbiegania nabieramy rozpędu. To wtedy istotna jest nasza koncentracja oraz jakość biegu. W przypadku nieprzemyślanego zbiegu stracimy ogromne pokłady siły i narazimy się na kontuzję. Szczególnie kłopotliwe okazują się zbiegi w przypadku długich odcinków. Po kilku takich forsownych zbiegach, gdzie znacznie przekroczymy zakładane tempo, możemy nie mieć dostatecznie dużo energii do ukończenia biegu.

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 2994 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-13
5+
2024-04-12
Wszystko ok, szybko i sprawnie.
pixel